LV Zemnieki: ceļu finansējumam jābūt noteiktam ilgtermiņā
Lauksaimnieki, tiekoties ar satiksmes ministru Anriju Matīsu, bija vienisprātis par ilgtermiņa ceļa finansēšanas modeli.
Latvijas lauksaimnieku organizāciju - biedrības Zemnieku saeima (ZSA) un Latvijas Lauksaimnieku kooperatīvu asociācijas (LLKA) pārstāvji sarunā ar satiksmes ministru uzsvēra lauku ceļu neapmierinošo stāvokli un problēmas ceļu infrastruktūras saglabāšanai laukos, kā arī interesējās par Satiksmes ministrijas redzējumu reģionālo un lauku ceļu sakārtošanā.
Ministrs norādīja, ka «Latvijas autoceļi gadiem izjūt hronisku investīciju trūkumu, kā rezultātā ceļu stāvoklis pasliktinās. Bedrīšu lāpīšana ceļu sabrukšanu nenovērsīs, tikai stabils un ilgtermiņā prognozējams finansējums un mērķtiecīga investīciju programma ļaus uzlabot Latvijas ceļus».
Ministrs informēja, ka ir sagatavots autoceļu finansēšanas modeļa projekts, kas paredz, ka ceļiem tiktu novirzīts transporta līdzekļa ekspluatācijas nodoklis 100% apmērā un no 2014.gada noteikta daļa no akcīzes nodokļa naftas produktiem, kas līdz 2020.gadam pakāpeniski pieaugtu līdz 80%. Šis projekts kopā ar citu ministriju jauno politiku iniciatīvām 2014.- 2016.gadam tiks skatīts valdībā jūnija sākumā. Puses bija vienisprātis, ka ceļu finansējuma modelim ir jābūt noteiktam ilgtermiņā, jo tikai tā būtu iespējas nodrošināt Latvijas autoceļu atjaunošanu un sakārtošanu.
Lauksaimnieku pārstāvji tikšanās laikā piedāvāja savu redzējumu kā zemniekiem līdzdarboties ceļu uzturēšanā un ceļu uzturēšanas līdzekļu izlietojuma pārraudzīšanā. Sarunā tika pārrunāts sezonāli aktuālais jautājums par masas ierobežojuma zīmju izvietošanu uz ceļiem, tuvojoties pavasara darbu sezonai laukos.
Lauksaimnieku pārstāvji atzinīgi novērtēja pagājušajā gada veiksmīgo sadarbību ar LDz Cargo, nodrošinot dzelzceļa vagonu pieejamību pagājušajā ražas sezonā, jo graudaugu raža bija augsta un pastāvēja nepieciešamība tos operatīvi nogādāt ostās, lai tos eksportētu. LDz Cargo pārstāvji norādīja, ka, pārvadājot Latvijā izaudzētos graudaugus pastāv iespēja diversificēt kravas, un uzsvēra, ka ir gatavi arī šajā ražas sezonā aktīvi un operatīvi sadarboties ar graudu audzētājiem. Puses vienojās, ka savlaicīgi plānojot, tiks pilnībā nodrošināti nepieciešamie dzelzceļa pārvadājumi graudu audzētāju saražotās produkcijas transportēšanai.
Avots: www.db.lv