Zemnieku Saeima par nākamā gada budžetu.
Lauksaimnieku organizācijas daudzkārtējās pārrunās ar valdību pauda savu nostāju un vēl joprojām apzinās, ka budžets nākamajam gadam ir smags, taču izdarot izmaiņas atsevišķos likumu pantos, bija iespējams stimulēt uzņēmējdarbību un attīstīt ekonomiku, vienlaicīgi būtiski neietekmējot valsts budžetu, tomēr politiķi kārtējo reizi nodemonstrēja savu nevēlēšanos ieklausīties ražojošās sfēras viedoklī un konstruktīvajos priekšlikumos.
„Nožēlojami, ka deputāti spiež
attīstīt radošu pieeju uzņēmējdarbībā - burtiski „uzdodot" uzņēmējiem „izdomāt"
veidus un risinājumus, kā „nenoslīgt" nodokļu slogā, uzņēmēji vienkārši nav
gatavi akceptēt šādu nodokļu politiku", skarbs ir Zemnieku Saeimas
priekšsēdētājs Juris Lazdiņš, „šis ir spilgts piemērs deputātu patiesai
attieksmei pret iedzīvotājiem - sabiedrības iesaistīšana lēmumu pieņemšanā un
konstruktīvs dialogs ir tikai publiska izkārtne, deputātiem rūp tikai kā valsts
šobrīd izskatās uz papīra". Lazdiņš uzskata, ka šāds budžets pat īsti neatbilst
īstermiņa budžetam, jo ienākumu prognozes nav pamatotas. „Visticamāk, ka
februārī, martā mūs „pārsteigs" ar satriecošu ziņu, ka budžets nepildās, un ka
nepieciešams budžetu koriģēt un izdarīt grozījumus", ironizē Zemnieku saeimas
priekšsēdētājs.
Lai gan Zemnieku Saeimas vadība bija gatava kompromisiem un ar sapratni
attiecās pret budžeta veidošanas „jauninājumiem" un atbalstīja nekustamā
īpašuma nodokļa palielināšanu zemei no 1% līdz 1,5 %, tomēr bija panākta
vienošanās, ka līdz ar NIN grozījumiem, būs lauksaimniekiem kaut nedaudz
stimulējoši grozījumi uzņēmuma ienākuma nodokļa likumā. Tādēļ tā ir ļoti
neapmierināta par deputātu divkosību balsojot par grozījumiem likumā par
uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN), kas būtu devuši iespēju valstij palielināt
ienākumus no pievienotās vērtības nodokļa. Finanšu ministrija rēķinot visu vēl
trekno gadu cenās un apelējot pie šādu grozījumu būtisku ietekmi demonstrēja,
ka tai nav izpratnes, ka 2009.un 2010.gads nebūs tāds kā 2008.gads, kas,
piemēram, lauksaimniekiem - graudaudzētājiem bija īpaši labs augsto ražu dēļ.
Ir maigi sakot dīvaini uz 2008.gada datiem balstīt budžeta ienākumu prognozes,
īpaši jau nu lauksaimniecības sektorā. Lauksaimnieki jau sniedza informāciju,
ka 2009. gads lauksaimniecībā ir bijis viens no smagākajiem pēdējo 10 gadu
laikā un 2009. gadā lauksaimnieki tādus peļņas rādītājus kā pagājušajā gadā
nesasniegs.
Lauksaimnieki cerēja uz grozījumiem UIN, kas būtu devuši iespēju peļņu ieguldīt zemē, taču deputāti ne tikai demonstrēja neizpratni, bet papildus tam vēl „lai stimulētu" mazo uzņēmēju - lauksaimnieku uzņēmējdarbību, iebalsoja ka no IIN atbrīvojami tie lauksaimniecības uzņēmumi, kuru peļņa ir vismaz 2000 lati gadā. Līdz šim likums paredzēja neiekasēt IIN no tiem mazajiem lauku uzņēmējiem, kuru peļņa ir vismaz 4000 latu gadā!!!!
Tāpat Zemnieku Saeima neatbalstīja darba auto nodokļa piemērošanu - zemnieku saimniecībās, kurās atšķirībā no sabiedrības ar
ierobežotu atbildību (SIA), jo zemnieks atbild ar visu savu mantu
un īpašumu (pat ar savu dzīvojamo platību, privātām mantām kā apģērbs
un mēbeles), turklāt zemniekiem darba laiks nav normēts no 8:00 vai 9:00 -
17:00 vai 18:00, tādēļ ir neiespējami noteikt auto izmantošanu darba
vajadzībām vai personīgajām. Lauksaimnieki ir pārliecināti, ka šī
nodokļa ieviešana ir nepamatota un sasteigta. Ar šādu nodokli vajadzētu aplikt
valsts augstākās amatpersonas un visus ierēdņus, kuri izmanto valsts
autotransportu savām privātām vajadzībām, tai skaitā, lai nokļūtu no savas
dzīves vietas uz darbu.Bet piemērot šo nodokli uzņēmējiem un lauksaimniekiem ir
nepārdomāts lēmums, tas ne tikai sarežģīs uzņēmēju ikdienas grāmatvedības
veikšanu, bet stimulēs „izdomāt" veidus, ka šo nodokli apiet. Zemnieku Saeima
ir pārliecināta, ka šī nodokļa prognozēs neattaisnosies, un deputātiem atkal
būs ko darīt - veikt grozījumus likumā.
Tomēr Zemnieku Saeima atzīst, ka ir arī pozitīvas izmaiņas likumdošanā, kas
būtiski atvieglos lauksaimnieku ikdienu: tā koalīcijas deputātu atbalstu guva
lauksaimnieku organizāciju rosinātās izmaiņas likumā „Par pievienotās vērtības
nodokli" 9.pantā, nosakot, ka Par lauksaimniecības produktiem, ko
lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājiem piegādājuši paši šo lauksaimniecības
produkcijas ražotāji vai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās
sabiedrības, kā taksācijas periods tiek noteikts tas periods, kurā
lauksaimniecības produkcijas ražotāji saņem atlīdzību par veikto
lauksaimniecības produkcijas piegādi, bet tas nedrīkst pārsniegt sešus mēnešus
no produkcijas piegādes un rēķina izrakstīšanas mēneša.
Spēkā esošā likuma pants runāja tikai par graudaugu ražotājiem, nevis
visiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem.
Piedāvātās izmaiņas dotu reālus ekonomiskus ieguvumus - samazinātos
maksātnespējīgo uzņēmumu skaits; atvieglota lauksaimniecības produktu ražotāju
naudas plūsmas plānošana, samazināsies valstij nenomaksāto nodokļu parādnieku
skaits.
Konstruktīvu risinājumu izdevies rast arī akcīzes nodokļa dīzeļdegvielai
administrēšanas jautājumā, un lauksaimnieku organizācijas uzskata, ka šobrīd
būtu jāvirza scenārijs, kas paredz akcīzes nodokļa atmaksu lauksaimniekiem, ja
degviela iegādāta mazumtirdzniecība, bet vairumtirdzniecībā lauksaimnieki jau
varētu degvielu iegādāties bez akcīzes nodokļa sākot ar 2010. gada sākumu.
Jaunā kārtība ļaus lauksaimniekiem dīzeļdegvielu iegādāties gan degvielas
mazumtirdzniecībā un vairumtirdzniecībā, gan no akcīzes preču noliktavām
atkarībā no lauksaimnieka izvēles un finansiālajām iespējām. Tā noteikti
uzlabos atmaksas sistēmu, samazinot administratīvo slogu lauksaimniekiem,
vienkāršāka būs arī dokumentu iesniegšana Lauku atbalsta dienesta reģionālajās
pārvaldēs.
Avots: agropols.lv